>>>> HOME <<<<

Ahad, 4 Ogos 2013

Cina Pun Mahu Duit Zakat" - Teresa Kok


1.Teresa Kok DAP Hasil pilihan Melayu Seputeh dan Kinrara, Selangor telah mengeluarkan kenyataan bahawa duit Zakat orang Islam yang dikutip di negeri Selangor seharusnya diagih dan diserahkan juga kepada orang Cina kerana orang Cina di Selangor juga bayar cukai. Jabatan Agama Islam Selangor(JAIS) telah diasak oleh Teresa Kok untuk turut menyerahkan hasil kutipan itu kepadanya agar Teresa Kok dapat menyalurkan bantuan itu kepada orang Cina di Selangor.



2.Hal ini telah menaikkan kemarahan beberapa NGO yang menggesa penduduk melayu Seputeh serta penduduk melayu Kinrara, Selangor yang mengundi DAP serta memilih Teresa Kok sebagai wakil rakyat mereka untuk tidak mencampuri urusan Agama Islam negeri Selangor.

3.Teresa Kok DAP Hasil pilihan Melayu Seputeh dan Kinrara, Selangor sebelum ini yang mengarahkan MB Selangor Khalid Ibrahim untuk meluluskan projek ternakan babi mega terbesar di Asia bernilai RM100 juta diluluskan. Teresa Kok DAP juga telah memilih untuk membuat kandang ternakan babi ini dikawasan penduduk majoriti Melayu Selangor. Apabila ditanya mengapa kandang ternakan babi mega terbesar tidak dibuat di kawasan majoriti Cina Selangor, Teresa Kok menjawab dia takut kuman atau penyakit berbahaya disebar jika dibuat di kawasan penduduk majoriti Cina Selangor jadi dilihat sebagai kurang sesuai.

4.Tidak lupa baru baru ini juga digemparkan bahawa Teresa Kok 100% menolak Agama Islam sebagai agam rasmi persekutuan sewaktu perbicaraan mahkahmah yang ditanya oleh Peguam Mahkahmah Dato Zaini.

5.Sebelum ini juga Teresa Kok juga mendesak kerajaan Persekutuan untuk membuka UiTM kepada orang Cina juga dengan alasan Cina membayar cukai. Jadi hak bumiputera perlulah dikongsi bersama sama orang Cina. Teresa Kok pada masa itu turut membawa MB Khalid Ibrahim untuk membuat pengakuan bersama bahawa MB Khalid Ibrahim dari graduan UiTM juga bersetuju bahawa UiTM perlu dibuka kepada orang Cina secara penuh.
  SUMBER 

PERBEZAAN DUIT ZAKAT DAN DUIT TAX
Apa perbezaan Tax dan Zakat?
Tax untuk semua. Zakat untuk Islam. Kadar Tax ialah 0 - 26 % untuk 2012. Kadar Zakat hanya 2.5% mengikut law syariah Malaysia. Google "zakat malaysia" untuk lebih jelas.

Di mana arah tuju perkara ini?
Tax digunakan gov untuk kegunaan 1Malaysia. Zakat sudah tentu untuk kegunaan Islam shj.

Ada syarat-syarat?
Untuk mendapat pelepasan/rebate zakat bagi tahun taksiran, zakat MESTI dibuat sebelum akhir tahun taksiran. Berzakatlah sebelum 31hb disember untuk mendapat peluang ini. Berzakat selepas 1hb January tidak dikira bagi tahun taksiran.

Syarat lain?
Ikhlas. Nawaitu. Lakukan kerana Islam. Bukan kerana nak refund banyak atau mau lari cukai (tiada istilah lari cukai atau refund dengan kaedah zakat ini), bukan kerana benci gov, bukan kerana rasa tidak puas hati sebab terkecuali dari program2 1Malaysia yang mungkin menggunakan duit cukai kita TAPI kerana Islam...Tetapkan hati kita untuk membantu saudara2 kita. Jika kita mampu bayar tax 26 % mengapa tidak zakat 26 %.

**EXTRA TIPS
Antara sebab yg bole meletakkan diri ke dlm audit/wanted list LHDN:
1) claim laptop every year walaupun da ckp hanya 3 thn sekali
2) meroyan nak claim semua rebet yg ade dlm efiling tu
3) claim rebet yg xreleven dgn system LHDN cth blom kahwin tp claim rebet pasangan.
4) claim smp max cth rebet 10K letak 10K..letak 8913 ke...nmpk logic

pengalaman aku buat efiling xpernah simpan any resit2 atau blacklisted...antara tips lain yg aku bole share:

1) kira betol2 berapa "pendapatan bercukai" dan lihat kat mane kategori cukai kita samada A,B,C,D,E,F,G,H atau I. "Kategori" menentukan % cukai yg dikenakan
2) tentukan samada anda perlu claim membabi buta atau tidak. klo x perlu, jgn letakkan diri dalam risiko kene audit.
(perlu claim sbyk mungkin utk jatuhkan kategori)
pendapatan bercukai - 71K
kategori - H 70K-100K

(x perlu claim lgsg krn xubah kategori pon)
pendapatan bercukai - 99K
kategori - H 70K-100K

10 ulasan:

  1. hahaha. admin bodoh. zakat bukan utk melayu ja. untuk semua org Islam. Jgn utamakan bangsa dari agama. kat dlam kubur n akhirat nnti tak tanya pun kita dari bangsa mana ke apa.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bangang Abadi Manusia Zaman Skang ni Salah satu iah kau~

      Padam
  2. Melayu = Islam la bangang.
    Kalau murtad dah x jadi Melayu, hilang hak keistimewaan bumiputera.

    Btw admin mana sumber kenyataan Teresa Kok??

    BalasPadam
  3. Melayu = islam
    Islam xsemestinya melayu.. Maksud dia sapa islam tp berbangsa cina, india xboleh dapat zakat?
    Admin.. Nak gak dengar dari mana dia cakap macam ni? Xkluar brita pon?
    Xkan ds khalid benarkan semua tu?

    BalasPadam
  4. bodoh punya admin. macam takda akai

    BalasPadam
  5. Laporan Polis dah di buat oleh Teresa.
    Beliau menafikan kenyataan ini
    Laporan Admin pula tidak bersumber
    Di Ramadhan Al Mubarak ini
    hehehehe
    samada mu akan rabak
    atau murtabak
    kalau fitnah...nerakalah tempat lu

    wakakakakakakakakakakakakakkakkakakakakakakaka

    BalasPadam
  6. Bodoh punya Admin.... Adakah ini bermaksud Cina MCA, SUPP, Gerakan dan Cina Muslim juga nakkan duit zakat tu?

    BalasPadam
  7. relax bro..dugaan di bulan ramadan..kalau pun betul siarkan sumber sekali..jika salah minta maaf jelah..jangan mengapikan sentimen perkauman seteruk ni..susah nak percaya cina berani buat camtu secara open dengan Jais..Logic langsung xde..x masuk akal lah bro..Kalu cina nak cerita kat belakang antara kaum dia mungkinlah..I rasa admin ni kena pusing ngan kaki kat Jais ni..Mungkin sengaja nak perangkap admin..Apa pun harap bro tak segan nak minta maaf..tak perlulah kita nak fitnah berdasarkan sumber yg x jelaskan..Selamat Hari Raya Bro..

    BalasPadam
  8. “Tidak akan masuk syurga pembawa fitnah” (Hadith riwayat Bukhari dan Muslim)

    BalasPadam
  9. Fitnah x bawa anda ke syurga, admin ini bulan ramadhan ya. Fikir masa akhirat kau tu, kalo fitnah minta maaf zahir dan batin. Jgn menyesal masa sampai akhirat diturun ke neraka.

    BalasPadam

Sebarang komen yang tersiar adalah menjadi tanggungjawab penghantar. Pemilik blog tidak bertanggungjawab terhadapnya. Sekiranya ada sebarang komen dihantar dan tersiar yang bertentangan dengan undang-undang negara , pemilik blog ini akan memberi kerjasama penuh kepada pihak berkuasa yang berkenaan untuk tujuan siasatan dan tindakan.

HARAP MAKLUM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...